GAMLA MINNEN. Postmästare
Bror Liden berättar. På
Axvalla hed var det livligt under somrarna.
Beväringstransporterna till och från såväl
Västgöta- som Skaraborgs regementen skedde på de
förut omnämnda öppna godsvagnarna, sedan man lagt
sittbräder mellan vagnarnas sidlämmar. Det blev långa
extratåg, då Axvalls station under en inryckningsdag
kunde få mottaga ända upp till 4000 man. Livligast
gick det till när Göteborgsbeväringen ryckte in. Det
var tradition, att de alla skulle vara iklädda egen
beväringsmössa samt vita byxor och så skulle man vara
- "glad". Transporten på S. J. skedde i
väl inredda godsfinkor. I Stenstorp väntade de små
öppna vagnarna. Det
blev ett myller på bangården av "vitbyxor"
uppblandade med alla Stenstorpsbor, små och stora, som
mött upp. Man skulle också förfriska sig med mat och
dricka i de många stånden utmed bangården. Det var ej
gott för det fåtaliga befälet att i detta folkmyller
få med sig alla mannarna, när tåget var färdigt för
avgång. Lokets gälla och långa avgångssignaler satte
fart på en del, men många dröjde sig kvar in i det
sista. Först när vagnarna började rulla iväg, var
tiden inne att springande utmed sidorna och ta sig upp
på tåget. Trångt på stationen i Stenstorp Avfärden
skedde under öronbedövande glädjetjut med de vita
benen hängande utanför vagnarna. En och annan blev
ibland kvar, och fick de som straff i regel sitta inne
några dagar efter utryckningen. Även utmed järnvägen
samlades mycket folk för att åse dessa
"livliga" tåg. Snart nog var man på den tiden
färdig med exercisen och på återvägen hem gick det
lite lugnare till. Från år 1900 skedde dessa
transporter på den då nyöppnade Västgötabanan. Sommarsöndagarna
var det livligt på Axvalla hed. Där var samlingspunkten
för ungdomen från när och fjärran, tågen blev
"överlastade" och de glada ungdomarna på de
öppna vagnarna satte sin prägel på söndagstågen,
även om det kunde hända, att hemresan fick ske i regn
och rusk. Under midsommarhelgen kunde man ha bortåt 5000
besökande. Då ville ingen utebli. Utom folklivet var
det så mycket vi fick se, mammor och flickor ville se
sina fina pojkar på kyrkparaden och på defileringen och
så skulle alla höra regementsmusiken vid något av
lägren. Tidigare,
innan Livregementets husarer flyttade bort, var det tre
musikkårer. Tältlägren synades, och så var det de
ståtligt utbyggda midsommarstängerna, under vars
girlanger midsommardansen tråddes efter
regementsmusikens toner.
De
sista extratågen gick vid 12-tiden på natten.
Hundratals häståkar och lövskrindor var parkerade vid
hedens utkanter. Alla hade matsäck med sig. I de
trånga marketenterierna kunde man visserligen i en s. k.
"futt" erhålla kaffe, smörgåsar och drycker,
men det undvek man sådana dagar. Under de första åren
minns jag, att beväringen även serverades spritdrycker
med bjudningsrätt till besökande, något som snart nog
upphörde. Det var mer än tillräckligt med det dåtida
starka ölet.
Sommaren
1890 gick den blivande Nobelpristagaren, Stenstorpspojken
Gustaf Dalén på Axvalls hed för att under ett par
veckor lära sig exercera, medan hans tankar mest rörde
sig om trädgårds- och jordbruksarbetet där hemma.
Först två år senare hyrde han mejerilokal av min far.
Hans yngste bror, den blivande auditören och
Stockholmsadvokaten, Hjalmar, och jag, båda kamrater i
Skövde Läroverk, var en dag på väg till Kinnekulle
med de matsäcksfyllda portörema på ryggen. Vi
hade returbiljetter via Skaratåget från Stenstorp till
Gössäter samt fem kr. var i kontanter. Vi skulle söka
efter en del svåråtkomliga växter. I Axvall steg vi av
tåget, skulle nämligen hälsa på Gustaf i
förbifarten. I en liten "futt" (ett av
marketenterierna) trakterade han de redan hungriga
pojkarna med smörgåsar och sockerdricka. Ja,
Gustafs godhet och omtanke förnekade sig aldrig. Det
skulle också visa sig i framtiden. Han ville alla
människors väl, hur bekymmersamt han än själv kunde
ha det under vissa perioder av sitt liv. Jag träffade
honom sista gången 1919, då alla värden "brakade
ned", ej endast för honom, utan även för oss
alla, som var med i affärsrörelserna, men han var den
samme glade optimisten, och han fick ju så småningom
rätt, liksom alltid.
Nåja,
Hjalmar och jag skulle ju, efter avskedet från Gustaf,
till Skara för att om en timme fortsätta med Kinnekulletåget
till Gössäter. Det blev att både gå och springa den När
jag 1941 sista gången sammanträffade med min
barndomsvän i Stockholm blev det "minns
du". Han erinrade om vår Kinnekulleresa, den långa
gångvägen på kvällen från Gössäter till Råbäck,
där alla de billiga sovplatserna i skolpojksstugan var
upptagna, så att vi måste offra 2: 50 var för två
nätter i en av hotellpaviljongerna, och ändock ville vi
ej resa hem såsom bestämt var, det fattades ännu en
del växter i de nu matsäckstomma portörerna. Sista
kvällen hade vi lite smör och 25 öre var. Det sista
räckte till fem kakor bröd, matfrågan var således
ordnad, men var ligga?
Minns
du, sade Hjalmar, hur vi knogade den långa vägen ned
till Gössäters station, och att vi på vägen dit fick
brödet till skänks av en vänlig skollärarefru.
Träbänkarna på stationen, liksom portörerna under
huvudena, var hårda, dörrarna gick ej att stänga i
blåsvädret, men vid soluppgången var vi på väg upp
mot berget igen, snart nog i hällregn, men de
eftersökta växterna fick vi, och när tåget mot hemmet
stannade vid Malma hållplats, var det ett par genomsura
men nöjda pojkar, som hoppade upp i kupén. Sitta kunde
vi ej, därtill var vi för blöta.
Efter
tågbyte i Skara var vi strax i Axvall igen. Där var det
utryckning för Skaraborgarna, en massa öppna vagnar
kopplades till, och i en av dem var Gustaf med hem, han
hade under vägen hunnit bli nästan lika blöt som vi,
men det dröjde ej lång stund, förrän han var i fullt
arbete i sin kära trädgårdsanläggning. Snart skulle
han in till torget i Skövde för att avyttra sina
produkter. Och så skulle lantbruket skötas,
mejerirörelsen planeras, allt medan hans hjärna
brottades med "mekaniken". Undra på, att de
sävliga västgötaböndema i Stenstorp betänksamt
ruskade sina huvuden och undrade: "Va sa dä ble å
Gustaf i Skräddaregårn"? Om
Skarabanans invigning 1874 i närvaro av Oscar II
berättar Måns Mannerfelt i sin innehållsrika bok
"Västgötavägar" del III. I detta
välredigerade arbete får man en uttömmande
redogörelse över våra västgötabanor. När L. S. S.
J. firade sitt 50-årsjubileum 1924 utgavs en
minnesskrift med redogörelse över invigningen m, m.,
men denna går tyvärr numer ej att uppbringa. På
Stiftsbiblioteket i Skara har jag lyckats uppspåra ett
ex., men eljest synes den vara avglömd. I denna skrift
åberopas även f. d. Skarastinsen A. Lindbergs
"Minnen", men detta intressanta häfte, som jag
lyckats uppspåra och få taga del av hos förre
trafikinspektören P. R. Lundgren, finns ej på
biblioteket, såvida det ej kommer att lyckas mig, att
hos någon släkting till författaren för bibliotekets
räkning uppbringa något dublettex. Det vore synd, om
dessa av författaren upplevda kulturella interiörer
skulle bli förborgade för framtiden. Jag har med detta
velat förhindra, att dessa arbeten skall råka i
glömska.
Ar
1896 var Oscar II tillbaka på Skarabanan för att inviga
domkyrkan i Skara efter den då avslutade restaureringen.
Det blev tågbyte i Stenstorp, där stora människoskaror
mött upp på stationsområdet. Vid återresan på
kvällen var alla fönster upplysta, transparanger och
marschaller bidrog till illuminationen, och samhällets
musikkår, där jag blåste esskornett, skötte om
musiken. När
Majestätet på förmiddagen embarkerat det lilla
kungatåget och visade sig i fönstret för de hurrande
undersåtarna, fick han syn på en liten prydlig herre i
paraduniform. Det var länsman Fischer med sitt
karaktäristiska pipskägg och med boställe i Segerstad,
som infunnit sig för att övervaka ordningen. Kungen var
underrättad, och så blev det: "God dag Fischer,
hur står det till med dig och ditt distrikt"? F.
stegade fram på sina korta ben och fick ta Majestätet i
hand. Nu stirrade folket mest på sin länsman. Kände
kungen Fischer? Var de bekanta? Nu steg
"befallningsmannen" ännu högre i folkets
aktning. Så
gick tåget, folket hurrade och vi "blåste".
Innan vi hann att skingra oss hördes en röst ropa till
F.: "Nu tvättar välan befallningsman säk ente om
den hånna teminstingens ente på denna sia jul."
Rösten tillhörde den i kringliggande socknar kände och
ofta något överförfriskade "BäckaLars",
som, ehuru låghalt, med sin stora "påk"
brukade ströva omkring i orten. Han var något het till
humöret efter ett par flaskor "bayerskt",
varför det kunde hända, att Fischer och han träffades
vid tinget. Han brukade då framhålla, att F. inte
skulle vara så sträng mot honom, då de båda ju var
"gålbönner". Ett
år tidigare, 1895, hade västgötabefolkningen
tillfälle att hylla Oscar II och hans drottning. Det
hade plötsligt uppstått ett svårt läge för kungen
och regeringen i Kristiania. Grimberg skriver, att det
då var en "särskilt kritisk tid för unionen med
stark spänning på båda sidor om Kölen". Kungen
beslöt att, med hovet och sina svenska ministrar,
omedelbart återvända till Stockholm. Den vanliga
tågvägen över Kongsvinger och Charlottenberg lades
hastigt om. Det blev i stället över Fredrikshald via
Bergslagsbanan och Göteborg. Järnvägstelegrafen
hade förkunnat händelsen, mycket folk samlades i en
hast vid stationerna under färden genom Västergötland.
Man ville inte enbart hylla det gamla kungaparet, man
ville även visa sitt deltagande i de bekymmer, som nu
tryckte Majestäterna. Så blev även förhållandet
under tåguppehållet i Stenstorp, där bygdens folk
hunnit möta upp. Det blev "leve" för kungen,
för drottning Sofia och för Sverige. Vi pojkar blåste
fanfarer och kungssången, och när tåget rullade iväg
under tonerna av Björneborgarnas marsch, viftade kung
och drottning vänligt åt den uppvaktande befolkningen.
Fem
år senare, det var i juli 1900, var konungen åter i
västgötabygdema och mottogs som vanligt med stor
hjärtlighet och stora arrangemanger, varhelst han drog
fram. Han skulle då inviga järnvägen Skara - Göteborg
och anlände till Skara via den smalspåriga järnvägen
Moholm Mariestad - Skara. Framlidne
trafikinspektören Malke i Skara berättar i en 1947
utgiven minnesskrift över Skara- Kinnekulle - Vänerns
Järnväg, att kungen tog två dagar på sig för att
bese Kinnekulle och gästa de kända herresätena
därstädes. Från Stockholm hade han telegraferat och
begärt, att uppehåll skulle få göras vid Göteneds
station, enär han där hade bestämt möte med förre
husaren Ekman, den nyutnämnde ärkebiskopens fader. När
tåget stannade kom Ekman fram till Majestätet, som
stigit ur sin vagn, och när konungen tog honom i hand,
tackade han konungen för den stora nåd, som vederfarits
hans son genom dennes utnämning till ärkebiskop.
Konungen samtalade länge med den gamle husaren, som
djupt rörd brast i gråt, när Majestätet klappade
honom på de bägge kinderna, |